Kesakitan.

Hati aku berbisik hiba tatkala memandang wajah ayah Apat.  Tersentuh melihatnya, terbayang pada ketika dulu aku pernah ke rumah Apat, makan bersama keluarganya dan kini ayahnya terbaring tidak berdaya.  Lantas aku panjatkan doa agar Allah memberikan semangat buat Apat dan keluarganya untuk mengharungi saat seperti ini.  Buatkan aku terfikir beginikah agaknya jika yang terlantar itu ibu dan bapaku?

Ketika sihat, hati dan kemahuan, nafsu menguasai diri.  Aku ingatkan diriku agar sedaya-upaya bersyukur di atas rezeki yang telah diberikan.  Aku kira sekarang aku lebih sedikit mengerti erti kepayahan hidup, bagaimana agaknya rasa kesusahan orang lain, bagaimana agaknya jika dikurniakan anak yang tidak sempurna fizikal dan akal?  Sukar untuk difahami cuma mensyukuri nikmat yang telah diberikan.

Aku fikir setiap dari kita berupaya menjadi lebih baik, tapi bagaimana kalau Allah tak izinkan?  Usaha sudah, doa sudah namun Allah lebih memahami.  Aku bukan orang yang bijak pandai, namun aku mengakui Allah telah berikan rezeki yang tak terhingga, memberikan aku peluang mendaki setiap tangga dengan baik.. memberikan aku akal yang menyeluruh… Hati ini berdetik pula, Ya Allah, bila kali terakhir aku mengucapkan Alhamdulillah?

Advertisements

One response to “Kesakitan.

  • yanie

    Ayah apat telah kembali ke rahmatullah pada 19 June 2008. Moga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya dan dia ditempatkan bersama dengan orang yang beriman. AMIN!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: