aku dan nafasku.

“Itu namanya pengorbanan.”

Semalam aku masih dalam mood subzero. Sejuk. Panas. Maximum temperature juga pernah sebabkan aku baling telefon ke dinding, jadi aku terpaksa beli yang baru.  Husband aku cakap aku orang kaya.

Kemurungan; tajuk dalam Berita Minggu.  Aku belum sampai ke tahap nak bunuh diri, mengasingkan diri ada.  Hari ini dah nak masuk tengah bulan.  Akhir bulan aku dah nak berangkat ke negara asing, bahasa asing, orang asing serba makhluk asing.  Terima kasih kawan-kawan sebab sudi bertanyakan keadaan aku yang serba gundah ini.  Pagi ini aku dah telan sebiji Pharmaton; terus menyala-nyala tenaga.  Aku mandikan ‘Ain dan bagi makan.  Kami akan ke Alamanda sebab aku nak bereskan list barang yang mahu aku beli.  Aku sudah berjanji dengan diri aku, segala hujung hari dan waktu yang masih ada akan aku gunakan sepenuhnya dengan baik.  Aku berdoa semoga Allah tunjukkan jalan sebaik-baiknya pada aku.  Mohon segala rahmat dicurahkan… Masalah takkan pernah habis. Mohon agar Allah menetapkan IMAN aku, AKIDAH aku, CINTA aku, KETAATAN aku padaNYA.

Aku seperti biasa suka mengambil masa mengumpul tenaga untuk plan sesuatu.  Akhirnya aku jumpa kesimpulan, ALLAH menguji hamba yang dia sayang.  Ujian ini manis bercampur kelat, tapi yang paling pahit adalah apabila suami memberikan KEBENARAN bahkan KEPERCAYAAN untuk aku pergi seorang.  Pernah aku fikir? Walhal, peluang ini takkan jadi tanpa restu dia.

Petang ini aku mesti masak setelah berkabung tak masak hanya untuk berfikir tentang aku.  SUAMI aku pun perlukan perhatian juga…


2 responses to “aku dan nafasku.

  • Rynie

    Yanie, semoga Allah tetapkan kesabaran utuh dihatimu untuk mengharungi semua ini.. semoga ko tenang hadapi seme ni..

    “Allah tidak membebani seseorang itu melainkan
    sesuai dengan kesanggupannya.” -Surah Al-Baqarah ayat 286

  • nicknalina

    yanie ..
    when something valuable is near us,we tend to forget it..but when we miss that precious thing we start feeling for it..that’s life..whatever is beautiful,whatever is meaningful,whatever gives you happiness,may all that be yours dear,today,tomorrow and forever!!
    i know that it’s harder than it looks.but just remember,Allah will never test us if we cannot handle it..semoga kau tabah hadapi segalanya .. i strongly believe that you can handle it dear ..

Leave a Reply

