Malas balik………… kejap je rajin.

Hidup ni kalu nak lucky, mesti opportunity meets hardwork!

Itu lah falsafah aku bawa sapai ari nih dari Pak syeikh, lecturer pathophysio.  Aku selalu jadikan dia sumber inspirasi aku.  Sejak masuk DVM sampai aku masuk DVM balik jadi tutor, tak pernah terhenti kehendak aku mengejar cita-cita yang aku sendiri tak tahu apa cita-citanya.
Tapi bila aku amati semula, keinginan aku yang sukakan perkara baru dan mencabar telah bawa aku kepada model math aka Monte Carlo nih.  Aku juga akui agak suka dengan perkara mengarut dalam model nih dan keupayaan aku mengeksplorasi kreativiti aku menterjemah bahasa biologi pada sebuah model yang cuma menceritakan sebahagian realiti kehidupan.

Cuma bila tak jumpa jalan, adalah aku menyumpah seranah model aku sambil bercadang nak lempar Dell ni ke laut.  Bila fikir tak ada duit, maka aku batalkan aja niat tak suci tu. Almaklum, takat tutor aja berapa sangat income ada.
Hari ini aku temui jalan buntu lagi.  Bila ada masalah, kenalah kembali pada buku.  Tanpa buku, umpama nakhoda yang berlayar tanpa kompas.  Jadi mesti mulakan dari yang itu, baru berhijrah ke jurnal pulak.  Aku kene masukkan season dalam model, menambahkan sakit otak aku ini.  Jadi aku rasa sangat berat nak kene buat balik transition matrix aku yang sudah nak siap tu. Kene gi library lagik..

Introduction sudah siap, scott baik ati betulkan english aku.  Materials and methods dalam 45% siap.  Masih perlukan methods reproduction dan economics.  Model masih on progress.  Aku kengkadang tak ikut sangat jadual buat keje, kadang2 kene slow and steady sebab bila aku stress habeh aku jadi tunggang langgang…

Ikutkan ati nak jugak cuti summer tapi balik malaysia summer manjang… jadi xdek apo pun nak di kejar.  Jadi, untuk kasi motivasi sendiri menyudahkan episod kehidupan yang penuh ketensionan ni, aku menulis dan berdoa semoga Allah selalu beri kesenangan dalam niat aku menuntut ilmu.

Leave a Reply

