best nye kalau tak…

Makin tua dah aku.  Aku dah usia 28 tahun.  Tinggi aku masih tak berubah sejak aku tingkatan 5.  Aku tetap kurus macam dulu.  Aku masih cakap banyak macam dulu.

Tapi aku dah kahwin. Dah ada anak.

Seronok kan kalau masa bercinta dulu.  Sebab kita hanya cakap aja.  Kita cakap pasal nak ada anak nama cantum-cantum dengan pakwe.  Kita cakap-cakap pasal anak yang mesti rupa macam orang kita sayang.  Kita buat kad besar-besar pastu hantar melalui pos sebab zaman dulu tak ada internet.  Kad yang dibuat special, mesti ada bau wangi dan pen warna warni.  Kita dengar radio melalui walkman dan tulis lirik selepas dengar 10 kali, harus dah ingat lirik lagu, jiwang bukan main.. bila gaduh.. I’m sorry penuh satu buku latihan.

Best kan masa belajar dulu sebab kita ingat yang bukan hal exam. Kita ingat hal-hal masa sekolah, hal bercinta banyak-banyak kali, hal kita jadi nakal, hal kita mengumpat orang, hal kita jadi bahan umpatan orang…  Bila gambar ditag, sudah pasti ada spare tayar sekarang yang dahulu langsung tak ada bayang.

Bila sudah bekerja, tanggungjawab makin banyak.  Alangkah seronok bila tidak dibebani tangungjawab itu.  Alangkah seronoknye waktu dulu, meminta apa sahaja dari ibu dan ayah.  Alangkah seronoknya menjadi pujaan pakcik dan makcik.. hinggakan mesti selalu dipilih untuk dibawa ke pasar malam!

Alangkah rindunya saat masalah diri hanyalah adakah cukup cantik tak, cukup pandai tak atau kerja sekolah aja.  Hal-hal masak bukan masalah aku, masalah emak. Hal nak ke sekolah masalah abah, bukan masalah aku.  Hal dunia aku tak tahu sebab hanya tengok kartun pagi ke petang atau mancing dan mandi sungai sampai maghrib.   Alangkah bahagia dunia itu.  Bila kita mahu jadi dewasa cepat-cepat sebab ma dan abah selalu rotan.

Bila dah dewasa, alangkah bestnye kalau tak jadi DEWASA…

One response to “best nye kalau tak…

Leave a Reply

