‘AIn pon nak sahur

Aku dah tekad nak sahur, nak ganti puasa.  Waktu puasa memang panjang sikit dari winter ari tu tapi aku selesa ikut time macam kat Malaysia.  Bangun le aku pepagi nak goreng daging ngan udang blackpepper.  ‘Ain dah start nangis balik.  Due cakap,”‘Ain tak henti-henti nangis sejak semalam.  Tak tahu kenapa.”

Aku pun tak tahu nape ‘AIn makin manja, asyik nangis.  Gi fakulti semalam pon nangis, habis satu department tahu tu anak aku nangis.

Aku terus masak dan hidangkan nasi.  Kami sahur sesama.  ‘AIn bukak mata sikit tengok aku, pastu dia nangis.  Kesian pulak, nak buat style Belanda tak hirau memang aku tak sampai hati.  Aku pon bangun dan pergi kat tempat ‘Ain tidur, aku bagi ‘Ain rasa nasi kat tangan aku sikit.  ‘Ain meraung marah aku datang.  Terus aku tak kesahkan dia.  Ape la nak nagis pepagi nih…

Aku gi makan balik.  Tetiba ‘AIn bangun dari tempat tidur dia.  Dia jalan ke arah kami pastu tergulig kat tepi tilam.  Sudah.. buat perangai.  Aku pun bangun nak suap nasi kat mulut dia.  Sejak dua tiga ari ni dia tak lalu makan, lapar kot semalam makan sikit.  ‘AIn marah aku suap nasi.  Dia meraung lagi.  Sudah kalu tak nak.  Mama nak sahur.

Aku pun sambung makan.  ‘Ain berhenti nangis.  Aku pun unjukkan tangan aku yang ada nasi kat ‘Ain.  Secepat kilat ‘Ain bangun pastu pergi arah aku.  Terus dia ngap nasi tu.  Aku ngan hubby gelak jer… sombong tapi lapar.  Terus ‘Ain berdiri makan nasi kat tepi aku sampai kenyang.


Leave a Reply

