Google Chrome untuk cari maklumat dalam Bahasa Belanda

Kali ni aku nak beritahu pasal Google Chrome. Aku kena cari input dalam bahasa Belanda. Jadi aku hadapi masalah nak faham bahasa Belanda.  Oleh itu, atas syor hubby, aku start guna Google Chrome.

Kenapa?

Sebab Google Chrome boleh alih bahasa bahan-bahan bacaan dalam bahasa belanda ke bahasa yang kita suka.  Seperti juga aplikasi Google translate, yang ni bila buka website yang bahasa Belanda, boleh automatik ditukar ke bahasa Inggeris atau bahasa lain yang kita mahu.

contoh;

Perhatikan, bahasa ditanda adalah Dutch, tapi webpage ni dah di alih bahasa ke bahasa Inggeris.  Lepas tu klik mana yang kita mahu, dan pastikan kita benarkan pop-up dari website tersebut.

Gambar pertama masih lagi input dalam bahasa Belanda,.  Tapi kemudian secara automatik, bahasa Belanda sudah ditukar pada bahasa Inggeris dalam beberapa saat sahaja.

Aku juga guna Google Chrome untuk isi borang dari website bahasa Belanda, atau mencari apa sahaja berita dalam Bahasa asing supaya tahu apa yang berlaku di sekeliling.  Aku juga cuba gunakannya untuk website Maarktplaats, http://www.9292ov.nl dan hasilnya aku tahu dan boleh faham isi kandungan website tersebut.

Oleh itu, bagi mereka yang mahu bertandang ke Belanda, boleh gunakan Google chrome, download secara percuma di internet dan Insyaallah anda akan segera faham isi kandungan website!


Leave a Reply

