To capture a perfect family photo : The Sevilla story

Yep, kami dah sampai ke Sevilla. Aku sekarang di hotel, menikmati percutian. Kami ni pelik sikit, suka tidur banyak masa bercuti sebab bagi kami, selain jalan-jalan, berehat pun bercuti juga. Apapun, bila berpeluang kembara, kami ikut jadual Áin lebih dari jadual kami. Almaklum, bukan cuti macam di Malaysia, di sini kami tak berkereta. Hanya bas, tram, train dan jalan kaki. Jadi mesti pastikan Áin cukup selesa dan kehendaknya terjaga.

Barulah gambar yang diambil juga bermakna.

Macam gambar-gambar di bawah, diambil berhadapan Masjid yg jadi Cathedral di Sevilla. Sedikit sejarah: Menara tinggi tu sebenarnya adalah masjid. Dikenali sebagai The Giralda, setinggi 97m. Lepas jadi gereja terus ada patung di atas sekali sbg hiasan. Kemudian cathedral dibina di atas tapak masjid yg sama pada kurun ke-12. Yang nampak kubah kat bangunan sebelah menara tu adalah sebahagian dari masjid. Islam memerintah andalusia dari tahun 900m sehingga kurun ke 11.

Kembali pada cerita asal. Kami biasa gunakan tripod, sebab nak pastikan semua orang masuk dalam gambar. Tapi….

Áin tengok kamera tuh.. habih 10saat, snap jer tngoklah tak senonoh muka mama!

Haaa.. anak sape nih takmo duk diam???

Hmm sibuk nak mamam epal plokkk…

Last sekali… Baru nampak ok.

Disebalik gambar yang cun melecun, tersembunyi 5 keping gambar tak jadi. Jadi kalau ada anak, selain bab2 nak makan, tukar pampers, tidur dan meragam, nak ambil gambar adalah perkara yang memakan masa. Oleh itu, kami tak pernah nak ikut tour ataupun nak mengembara dengan orang lain. Disebabkan perkara macam ni lah!! Ambik gambar pun dah makan masa 5-10 minit. Sapa nak tunggu..

p/s: Seronok berdua boleh bermesra. Kalau bertiga hancuss. Tapi akan banyak kenangan lucu bercuti dengan anak kecil. Eg berak dalam bath tub yg penuh air masa mandi. Kami terlupa nak jaga Áin, bila duk tengok balik, dia tengah melempar sebatang tahi.. aduhhh… seb baik xcapture dlm gmbar! Ada yg nak kena gelak sampai besar!


6 responses to “To capture a perfect family photo : The Sevilla story

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: