Surat cinta untuk kelas sebelah

Masa aku sampai ke ofis, ofismate aku memang selalunya awal-awal dah sampai. Kemudian salah seorang dari mereka, namanya Koenraad bertanyakan tentang sekolah anak aku. Kata aku, semuanya ok. Kemudian kami berbincang tentang hal sekolah anak-anak dan masalah tentang penyalahgunaan internet.

Kata ofismate aku yang sorang lagi, Hurria, dia tak benarkan anaknya menonton you tube di rumah. Katanya anaknya belum pandai mengenalpasti apa yang baik dan apa yang buruk.

Kemudian aku berkata,”Wah, begitu pandai sekali anak kamu menggunakan komputer. ”

Hurria menjelaskan, anaknya belajar tentang semua perkara asas di sekolah, termasuk menggunakan internet. Kemudian katanya, baru-baru ini cikgu di sekolah mengajar murid-murid menulis surat cinta.

Aku dan Koenraad terkejut mendengarnya. Bahkan Koenraad menjelaskan semasa dia disekolah, tak ada pula belajar menulis surat cinta. Rasanya zaman dah makin canggih. Anak-anak perlu dipersiapkan dengan semua perkara termasuk menulis surat cinta.

Aku bertanya lagi, apa isi kandungan surat itu.

Hurria balas,”Surat itu mestilah luahan hati dan perasaan terhadap seseorang. Tak kiralah siapa. Mungkin boleh disertakan gambar yang dilukis. Kemudian, surat-surat itu akan dihantar pada kelas sebelah untuk diterima. Untuk kanak-kanak yang tak pernah merasa kasih-sayang, mereka sudah pasti menyukai surat tersebut. ”

“Tapi, kalau anak saya nak bercinta pada usia sekarang (8tahun), sudah pasti saya halang. Tunggu sampai 18 tahun baru boleh!”. Sambung Hurria.

p/s: Rasanya aku pun sama.


2 responses to “Surat cinta untuk kelas sebelah

Leave a Reply

