Mesti lulus PhD!

Terlalu terkejut! Aku baru tahu 3 paper mesti accepted as journal article baru aku boleh graduate!!  Tak sama macam Wageningen, satu paper accepted pun boleh graduate! Owh tidak!! Kenapa aku tak tahu???

Kata sv aku, standardnya lebih tinggi kat Utrecht. Walaupun susah nak capai 3 papers tapi bila dah ada, thesis tu akan lulus dan boleh terus defense. Katanya lagi, bagus untuk aku kalau ada 3 journal articles. Nak nak kalau journal impak tinggi, tentulah bagus untuk career aku masa akan datang.

Aku cuma pikir agar lulus PhD. Lain-lain buat masa sekarang nih terlalu banyak nak difikirkan.

Tanya aku, ada ke kat sini yang thesis kena reject?

Sv aku kata, ada. Dia pernah review thesis tu tapi kes ni hanya di Wageningen lah sebab 1 accepted papers tak membuatkan sesuatu thesis tu cukup kukuh.

Jadi aku tak nak jadi orang itu. Takpelah duk susah2 sengkang mata nak buat kerja dan submit paper, janji lulus..

Kemudian bila dah ada 3 papers, insyaallah aku boleh tulis thesis PhD tanpa perlu submit kerja2 dalam chapter lain pada journals..

Jadi aku MESTI sedaya upaya ada 3 accepted papers atau atleast 2 accepted/ 1 submitted by 2012!

Dan semalam masa kuar shopping kat Utrecht sempat aku bagitau Naim, aku nak beli beg LV untuk diri sendiri kalu aku lulus PhD!! Owh.. sungguhlah aku kaki sopping!

p/s; Permudahkan urusanku Y Allah! Amin.


2 responses to “Mesti lulus PhD!

Leave a Reply

