Peri-peri chicken

Last week aku try buat ayam peri-peri. Hubby cakap, sedap.. sampai tak cukup sebab aku buat sikit je. Hari ini aku buat seekor ayam, ha makanlah sepuasnya karang ek bang!! Aku guna recipe dari;

peri-peri recipe. Ada benda aku tak letak sebab aku takdek.

Ingredients untuk marinate;

4-5 chicken breasts, aku guna ayam 1kg.
3 oz. butter, melted
1 Tbsp Peri-Peri Sauce (see recipe below)
1 Tbsp fresh lemon juice
2 to 4 cloves garlic, crushed aku tumbuk okeh. Lagi banyak lagi best!
1 tsp paprika, aku letak banyakkk… lebih dari 1 sudu besar.

Peri-Peri sauce recipe
Ingredients
4 fresh hot chile peppers (jalapeno, poblano or similar), chopped
8 Tbsp lemon juice or lime juice
10 – 12 Tbsp olive oil (or more to achieve desired consistency)
1 Tbsp cayenne pepper or red pepper (adjust quantity to taste), aku letak serbuk lada
2 tsp garlic powder
2 Tbsp paprika
2 tsp salt
2 Tbsp dried oregano (or to taste) Yang ni aku letak dried leaves yang taruk atas pizza tuh.

Cara-cara aku;

1. Aku buang kulit ayam.

2. Marinate lah ayam dengan bahan di atas. Dia cakap atleast 24 hours marinate, tapi ari tuh kalu sejam pun dah sedap.

3. Bakar suhu 240 degree sampai masak. Walaupun bakar guna haba atas dan bawah, aku letak aluminium foil kat atas dulang dan jugak atas ayam. Jadi taklah ayam tu kering.

4. Aku dah try makan dengan apple mint dan brocolli rebus. Sedappp!!!

5. Kali ni aku buat salad rucola dan goat cheese, pun sedappp!!!

5. Eet smakelijk!

p/s; Kenyang!


4 responses to “Peri-peri chicken

Leave a Reply

