Nasi beriani Kak Mai dan Nasi minyak Naim

Saya masih menulis. Jam sudah 7 malam.

Tertera nama kak mai di telefon.

“Kak Mai ni. Boleh ke nak cakap. Kak Mai nak beli tiket kruidvat. Pastu ada banyak sangat. Kak Mai nak jual satu kat yani. Nak tak?”

Tiket kruidvat tu tiket keretapi untuk perjalanan satu negara Belanda untuk sehari. Sangat murah, dalm Eur12.

Saya balas,”Nak le.. Kak mai nak jual berapa?.”

“Heheh satu je.. ”

“Takpelah, saya beli aja sebab tak ada.”

“Lagi satu, yani masak apa ari ni?”

“Tak masak lagi. Ntahle, makan megi gamaknye orang kat rumah.”

“Takpelah.”kata Kak mai, “Kak mai masak nasi beriani. Sat lagi 15 minit sampai lah Ariff .”

Alhamdulillah rezeki saya malam ini makan ansi beriani. Sungguh bersyukur ada yang sudi memberikan sedikit makanan dalam kesibukan saya ini.

Teringat pula jiran-jiran lama saya, Naim, Kak Huda R, Huda K, waktu kami di Haarweg. Setiap hari ada sahaja aktiviti menukar makanan sesama kami. Nasi minyak Naim yang paling famous, juga nasi ayam dan macam2 lagi. Owh rindu pada masa itu!

 

p/s; Lapar le pulak


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: