Ya Allah. Harapan ini ku sandarkan pada-MU

Benar, hati ini mula gundah gulana semenjak 2012.

Gundah kerana paper pertama masih belum mendapat apa-apa jawapan.

Gundah kerana paper kedua masih tersadai di sini. Masih perlu penelitian/ baiki dan walau tak sedasyat yang pertama tapi masih memerlukan saya memperbaiki bukan sehingga sempurna tapi lebih baik.

Gundah berfikir apakah destinasi PhD ini akan tiba ke pengakhiran dalam masa ditetapkan?

3 accepted papers nampak seolah mustahil dalama masa 2 tahun. Apatah lagi lima. Saya benar-benar musykil dan meragui diri ini. Lantas saya cuma mampu berserah pada Allah mengenai apa sahaja yang bakal berlaku.

Tahun lepas saya belajar menjadi lebih berani menghadapi apa jua kemungkinan esok hari; dimarahi supervisor, disindir supervisor, salah buat kerja, salah method, salah itu, dan ini tapi saya tidak pula merungut, jauh sekali berkecil hati.

“What doesn’t kill me, makes me stronger.”

Saya percaya kata-kata itu.

Saya juga sudah tahu macam mana menghadapi supervisor, malah saya sudah tahu macam mana cara kerja cuma adakala saya menjadi stress, menjadi penat dan sedih bila kerja tak jadi, kerja tak jalan dan bila mengenangkan kalau saya tak berjaya habis PhD. Sukar untuk digambarkan kalau ini berlaku. Walaubagaimanapun, saya percaya, insyaAllah, Allah selalu bermurah hati memberikan sesuatu mengikut daya usaha.

Maka pagi ini bila mendengar nyanian saudara Nazrey, saya rasa sungguh tenang. Ya Allah. Harapan ini memang benar-benar saya sandarkan pada sang pencipta, Ya Allah. Amin.

2 responses to “Ya Allah. Harapan ini ku sandarkan pada-MU

  • Ayu

    Assalamualaikum Kak Yani. Bersabarlah, terus berusaha, berdoa & tawakal sepenuh hati. Ayu selalu buat macamtu. Walau mustahil manapun kata orang & kata hati sendiri, kita kena percaya dengan penuh yakin yang Allah SWT akan membantu kita. Alhamdulillah, setakat ini rasa sangat2 bersyukur dengan rahmat-Nya. Cuma, bilamana doa seolah2 tak berjawab, jangan sesekali berprasangka buruk dengan Allah, kena sabar. InsyaAllah akan berjawab juga 🙂

Leave a Reply

