Ayam goreng ala southern US style

Saya dah mencuba resepi di bawah ini beberapa kali. Dan saya dah buat beberapa pengubahsuaian mengikut citarasa dan mengikut bahan yang saya da. ALhamdulillah, memang menjadi. Ada beberapa tips yang perlu diikuti supaya ayam goreng ini menjadi.

Ini dari All recipes.com

Ingredients

  • 1362 g whole chicken, cut into pieces
  • 125 g all-purpose flour
  • salt to taste
  • ground black pepper to taste
  • 2 g paprika
  • 945 ml vegetable oil for frying

Directions

  1. Season chicken pieces with salt, pepper, and paprika. Roll in flour.
  2. Add 1/2 to 3/4 inch oil to a large, heavy skillet. Heat to approximately 365 degrees F (185 degrees C). Place chicken pieces in hot oil. Cover, and fry until golden, turning once, 15 to 20 minutes. Drain on paper towels.

Mengikut resepi saya

 

Bahan-bahan

  • 1 ekor ayam
  • Ayam yang siap dipotong saya rendamkan dalam air garam yang sejuk (ada ais lagi bagus) selama 15 ke 30 minit.

 

Di dalam 1 beg plastik besar campurkan kesemua di bawah

  • 125g tepung gandum
  • garam dalam 2-3 teaspoon
  • blackpepper saya tak ukur
  • serbuk lada 2 teaspoon
  • serbuk paprika 1 tablespoon
  • serbuk ottoman spice 1 tablespoon
  • serbuk masala spice 1 tablespoon

 

Aturan memasak

  • Ayam yang telah direndam tadi di toskan dan terus dimasukkan dalam beg plastik yang mengandungi campuran tepung
  • Kemudian gaulkan agar semua sebati dan biarkan dalam peti ais selama 15 minit-semalaman. Saya goreng lepas 15 minit, masih rasa sedap.
  • Paling penting, saya ada penggoreng ayam elektrik yang boleh menyukat suhu. Pastikan suhu minyak benar-benar panas sebelum menggoreng, dan gorenglah selama 10 minit mengikut suhu tersebut (185 degree c).
  • Angkat dan toskan minyak.
  • HIdangkan bersama coleslaw dan mashed potato atau apa-apa salad kegemaran anda.

 


Leave a Reply

