Kalau saya tak sambung PhD sekarang

Kerja saya mungkin lakukan sekarang

 

Menjadi penjawat awam Jabatan Perkhidmatan Haiwan

Ya! Saya masih makan gaji dengan kerajaan.

 

Buka klinik haiwan

Ni kes nak jugak gunakan sijil vet.

 

Menjadi penjual nasi lemak kat pasar malam

Heheheh.. antara semua jenis masakan, saya rasa masakan ni je yang tak renyah nak buat dan senang. Yelah kalau anak ramai takke payah nak masak lagi, nak masak lagi..

 

Membuka restoran ayam percik

Hmm ni sebab rasanya masakan ni susah, jadi saya pilih satu jelah specialty saya.

 

Menjual kasut kat kedai mak mertua

Hahaha.. ni spontan betul. Semalam masa bincang dengan suami kalau kami dipecat dari kerja atau tak bekerjaya, maka kami pulang ke kampung dan jual kasut je.

 

Penjahit baju

Tapi jahit baju kurung je.. boleh?

 

Penjahit manik dan sulam riben

Ni pun renyah jugak nak buat. Buat untuk baju budak-budak je boleh?

 

Penulis novel

Hmm.. ada jugak bercita-cita nak jadi penulis novel. Tapi isi cerita tak pastilah, mungkin cerita kanak-kanak, novel cinta?

 

Masak dan jual untuk jiran sebelah yang bekerja

Boleh? Disamping masak kat rumah, boleh jugak cuba idea ni. Promote masakan halal dan sumber organik.

 

Menjadi surirumah sepenuh masa

Ya! Saya mungkin sudah mengandung anak ke 4 atau ke 5 sekarang..

 

Kesimpulan:

Saya nak kerja masak-masak

Banyak betul kerja atas dunia ni. Hanya antara pandai tak pandai dan nak tak nak je..

 

 


One response to “Kalau saya tak sambung PhD sekarang

  • Azilaluvzairin

    Setuju sangat dengan kesimpulan tu…antara nak dan tak nak jer. Dan jangan asyik fikir rezeki hanya dari kerja makan gaji.

Leave a Reply

